måndag 15 juni 2009

Rebecca och Disneys betydelse

När jag såg denna film första gången var jag fast. Jag blev så grymt fascinerad över havsfolk, sjöjungfrur. En Ariel. Bara att hon utmäkte sig med hennes nyfikna sett och hennes röda hår. Inte nog med karaktären i sig utan hur bra den filmen är gjord dom har verkligen lagt ner tid på allt. Alla det små detaljerna, skapandet och musiken. Den är helt fantastiskt. 
Så många gånger man lekte sjöjungfru i vattnet på sommaren, jag och Alex var väldigt duktiga på det. Om jag minns rätt. Jag var väldigt övertygad att det fanns sjöjungfrur när jag var liten. Om det är någon disney film jag kan nästan utantill är då Lilla Sjöjungfrun. Replikerna, scenerna och karaktärerna. Såg att Alex hade köpt en LP med Lilla Sjöjungfruns alla låtar. Precis alla. Slut låten när Ariel står på båten med sin Erik och ska säga farväl till alla och när havskungen Triton ska krama om Ariel säger hon: Jag älskar dig pappa. 
Jag började gråta. Jag visste precis i bröllopslåten när hon säger det och jag fick rysningar efter jag Youtubade och lyssnade på alla låtar. Jag har sett den minst hundra gånger men jag blir lika rörd varje gång. Jag vet jag kommer aldrig tröttna på den filmen så är det. Jag blir lika fascinerad varje gång och jag har en sån underbar känsla efter jag sett den filmen. Jaha? Tänker du nu. Varför tror hon att jag bryr mig om detta? Kanske inte, men de glädjer mig då att du har lyckas komma enda hit om de inte var de minsta intressant. Vad jag vill säga med allt detta är ändå hur gammal man än blir så har man några saker man aldrig växer ifrån. Visst det är olika från person till person. Men jag tycker att Disney är det bästa som kunde hända och det har verkligen hjälpt när man har haft tråkigt eller dålig fanasi, jag menar när det har regnat så varför inte sätta på en Disney film eller när man inte visste vad man skulle leka, det var ju bara att tänka på någon disney film och man fick en idé. Jag hade nog inte badat så mycket som jag gjorde på sommaren när man var liten om inte en saga om en sjöjungfru hade funnits tex. Jag tycker min generation har ett stort tack till disney för barn idag har inte alls det disney intresset längre. Men visst, Disney har ju även förändrats och inte till de bättre och det är synd. Jag premunerar på Disney filmer och får hem en varje månad på posten och det är julafton för mig. Jag vill så gott som ha alla filmerna och visa för mina barn (om jag får för mig att skaffa några, någon vacker dag) eller så har jag dom för mig själv. Jag vill att mina barn ska bli uppväxta med disney för det är jag så himla glad att jag blev för som sagt det har hjälp. In i fantasi världen med er. Idag har knappt barn någon fantasi, den fantasin finns i datorn och det är kanske inte där den ska vara.
Så nu har jag skrivit några rader vad Disney betyder för mig och hur tacksam jag är. Detta var en tanke som slog mig igår när jag tittade på min feta samling med disney. Fan vad jag trivs med den.

Tack för titten!
ReGoSi

2 kommentarer:

  1. Håller med dig i vartenda ord.

    Disney är bäst! Jag försöker också få tag på alla disneyfilmerna, för jag vill ha dom för evigt. Lilla Sjöjungfrun har jag redan ;)

    Men det finns inget bättre, om man mår lite dåligt och det regnar, än att sätta på en disneyfilm och mysa upp sig i soffan. Jag gjorde alltid det när jag var liten :)
    Varför sluta?

    Bra inlägg.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. De bästa i Den lilla sjöjungfrun är att Prästen som viger ursula och prinsen har stånd!!! hehe titta så fåru se

    SvaraRadera