onsdag 6 oktober 2010

Rebecca om Robin Hoods Sverige





Hej kära Lekkamrater!

Tack för Alla kommentarer, stora som små. Jag blir så glad Varje gång man får bekräftelse på att någon läser mina tankar och följer med var som händer här nere i Skånland.
Trevligt att se dig här igen. Det var inte igår. Jo.

Något slog mig idag. Nu i tidningarna kan man läsa om efter valet och innan valet kunde man läsa om innan valet. Men nu är det efter och nu.. jaa.. det är ganska rörigt. Politiker som inte vill samarbeta med SD. Moderaterna som slickar röv för Miljöpartiet. Socialdemokraters besvikelse på Mona Sahlin. Lars Ohly som är säkert den ända kommunisten i Sverige som vägar att sitta i samma rum om Jimmy Åkesson, ska inte Lars Ohly närvara vid riksdags mötena nu då? Att SD har kommit in i Sverige har inte mer eller mindre med att göra de andra partier har inte vågat att säga något om invandrarpolitiken för Dom är rädda för att bli svartmålade som rasister.
Det är därför tror jag att SD har fått en plats i riksdagen. Hade dom tagit invandrarpolitiken på allvar och fört diskussioner och inte bara stängt på locket när SD hade något att komma med så hade SD aldrig tagit sig in, det tror jag. För alla som röstade på SD ville ha en förändring dom ville att de andra partierna skulle ta Dom på allvar. Det gör mig både rädd och engagerad i politiken för jag vill inte ha ett främlingsparti i Mitt Sverige men jag vill ha partier som tar Alla frågor på allvar även om det kan få partier att bli svartmålade så måste man Ändå stå för sin åsikt och Våga.

Jag och politik är inte så bra vänner men vi är inte heller ovänner, jag skulle påstå att vi är bekanta. Jag förstår ibland inte på politiken som rörs i Sverige. Vill vi att Sverige ska sluta som USA? Att allt ska vara privatägt? Att de som tjänar bra pengar ska få gott medans en lågintagare ska slita för att tjäna ihop varenda krona och även ska slita för att kunna leva och försörja sig.

Vad hände med Robin Hood? En man som verkligen gjorde allt för att rättvisan skulle synas. En rättvisa där man inte tar ifrån de fattiga och ger till de rika och han tolererade inte våld mot kvinnor.
Om nu verkligen Robin Hood har funnits är inte den verkliga frågan utan om det finns någon som Robin Hood? I dessa politik drabbade tidningarna har vi en riktig hjälte. Det är läsaren. Det är Du och Jag. VI som kan förändra världen. Det kanske till en början räcker med att ändra något litet för i slutet kan det betyda stort.

Jag tycker inte att ”ta ifrån de rika, och ge till fattiga” de heller är rätt. Utan vi ska inte ha något som är rikt eller fattigt utan vi ska ha rättvisa. Det vill jag ha.

Hoppas ni förstod hur jag menade.

Nu ska jag ta en powernap och sen blir det lite Sex and the city – avsnitt. Jag Måste köpa boxen Nu!

Kommentera Gärna! Tack för titten!
ReGoSi

3 kommentarer:

  1. Åh, paff, paff, paff!

    Sök skribent till en tidning, du skulle garanterat öka läsarsiffran med din glödande penna och inspirerande ord.

    love you.

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än säga att jag håller med dig till punkt och prickat! Riktigt bra skrivet Rebecca, är riktigt roligt att läsa det du skriver!! :) Ha det bäst puss och kram

    SvaraRadera