måndag 11 oktober 2010

Rebecca om hitta rätt nyckel till hjärterummet





Hej kära Lekkamrater!

Tack för alla fina kommentarer igen. Tack tack tack tack!! Jag blir såå super glad så fortsätt med det :)

Jag sitter i Simons bäddsoffa som nu har blivit en säng. Den är stor och man får plats. Här sitter jag när jag skriver mina blogg-inlägg. Här befinner jag mig när jag ska titta på SATC-avsnitten, när jag pluggar, när jag är hemma själv och ska äta, sover, vilar och annat.
Någon som har hört uttrycket - Get a room!? Klart ni har. Jag har tänkt på att allt är uppdelat i små kuber av allt. 3 rum och kök, vardags-rum, sov-rum, hotell-rum. Rum är en avgränsad plats eller yta. Någonstans där man kan stänga in sig själv och bestämma när man ska komma ut. Det är en ganska enkel plats att rymma till, en plats med väggar, en dörr och ett lås. Allt för att man vill stänga ut saker och stänga in saker. Men så länge det är mellan fyra väggar , en dörr och ett lås är jag inte oroad. Då jag blir oroad, är när någon stänger in sig själv, i sig själv. Om någon låser en dörr finns det oftast en extra nyckel men när någon låser in sig i sig själv är det svårt att göra en kopia på en nyckel när man inte vet vilken nyckel som passar. Det låset har man inte oftast nyckel till. Vi kallar det hjärterum. När vi inte vill dela med oss av något som vi inte tror att andra förstår gör man det felet att stänga in det. Vi kan gå runt och bära det länge inom oss för vi är starkare än vad vi tror. Men, både du och jag vet att vi har någon att öppna oss för. Men ibland vet man inte hur.
Kanske rör det sig om små mirakel som att våga. Våga att tala i ditt namn och inte säga saker som rätt i andras öron. Även om det är svårt att hantera sanningar är det svårast att inse att dom är sanna. Mellan fyra väggar, en dörr och ett lås kan man bli hungrig och kan ta sig ut men att vara instängd i sig själv är man mer än hungrig. Det är inte bara bra saker som hamnar i hjärterummet utan allt möjligt. Men visst, är det lättare att hantera saker man är lycklig över. Varför utsätta sig för saker som får en att kvävas långsamt? Öppna upp dig. Stäng inte in dig. Behöver du vara ensam med dina tankar för en stund åker man iväg, låser in sig i ett av alla rum man har att välja på i dagens samhälle. Inte stänger in sig i hjärtrummet. Jag kanske inte har nyckel att att öppna med än gång och då underlättar det att prata så fort något inte känns bra. Sparar borde tid och tårar.

Kommentera gärna! Tack för titten!
ReGoSi

2 kommentarer:

  1. bra liknelse Rebecca!
    jag älskar din personlighet! du är en väldigt glad och sprallig tjej och när man kommer dig nära är du öppen och delar med dig alla dina tankar och sidor..
    fortsätt vara du!! för du är fucking great!!!

    loove you!! BRA BLOGG!!

    SvaraRadera
  2. alltså... you blow me away. alla gånger.
    vad får du alla kloka tankar ifrån?!
    tittar du åt en människa som ser bekymrad ut och lyckas dra en sån här slutsats eller kommer dessa tankar i sömnen? hur som helst är du en klockren människokännare.

    Jag sitter mest bara och gapar över de insikter du lyckas ge mig VARJE gång i denna blogg. så sluta inte med detta. du inspirerar mig!

    Ska bli kul att träffa dig på söndag :D
    pussar och massa kramar från mitt hjärterum

    SvaraRadera