onsdag 23 juni 2010

Rebecca om "batterier" som fungerar





Hej Kära Lekkamrater!

Ja, här kommer ännu ett Stort Tack för alla underbara kommentarer jag får om bloggen.

TACK! Jag tackar varje gång, men jag blir ju så glad varje gång, och jag har lärt mig sen jag var liten att tacka för allt. Tack!

Nu mina kära vänner så satt jag och väntade på bussen i Mönsterås. Jag hade lågt batteri på mobilen men jag började inte gråta för det, jag har min nya kamera som jag kunde leka lite med. Mobilen dog och jag tog upp kameran för att ta lite kort. Kameran dog. Jaha? Hm? Då sitter man där med två saker som gör att tiden springer i väg lite fortare och som nu inte fungerar. Två batterier som är döda.

Då slog det mig att jag är lika mycket i behov av min mobil och kamera- batterier som jag är behov av vänner, familj, partner och jobb ska fungera. Jag var helt säker på att jag hade min ”backup” när mobilen dog. Men när min backup dog så var jag oerhört ensam. Vi vill gärna att allt ska fungera samtidigt, behov av att allt ska fungera. Hur gör man då? När batterierna slutar fungera och vissa kan bytas ut och andra inte. Är det en prioriteringsfråga?

Vi är i behov av att allt runt omkring oss ska funka. Men när något ”batteri” visar lågt då vill man vara där fort och rätta till det. Men jag tror inte alla har den tendensen att se saker för att förebygga ett batteri som snart dör. Jag ska vara mer tydlig. T.ex. Du och din kära vän, ni vet vart ni har varandra. Ni är trygga i er vardag och ni vet förmodligen nästan allt om varandra. Ibland hamnar man i svackor då man hörs lite mindre än vanligt och det är inget ovanligt. Sedan när det de går längre tid än vanligt, vad gör man då? Låter man batteriet dö eller är man så pass trygg att man vet att det kan laddas upp igen. Vad händer om det inte kan det då? Vad lägger vi vår energi mest på? Skulle du kunna göra precis allt som din partner begär dig att göra? T.ex. Flytta för hans skull? Vara med Hans vänner för han gillar inte dina? Är inte det batteriet ganska lågt, i mitt tycke skulle de vara det.

Låstas att du har en krittavla framför dig med:

VÄNNER
FAMILJ
PARTNER
JOBB


I vilken ordnig skulle du vilja ha dessa? Vilket ”batteri” är viktigast för dig att hålla i liv så länge du kan. Det låter ganska knasigt när jag skriver så här men jag är bara nyfiken. Kan man hålla i liv alla dessa samtidigt? Man har alltid sina upp och ner med dessa. Jag tror att man kan hålla dessa batterier i liv, det handlar bara om man vill. Vissa människor kanske bara vill ha två av dessa batterier igång medans någon bara vill ha en.
En del kanske inte klarar hantera alla på en gång. Men det tror inte jag på. Om man ger lika mycket tid och interesse för varje sak så klarar man det galant. Det handlar om vilja. Jag tror att man lär sig allt i dessa batterier. Du har vänner som jobbar, du har en partner som har en familj, du har jobb som har vänner, osv. Det går runt som ett kretslopp, inte sant? Man lär sig av andra och då lär man av sig själv. Genom att förnya dessa ”batterier” med hjälp andras ögon. Jag hoppas jag inte gjorde det allt för invecklat. Jag hoppas du förstår att Allt tar energi men även ger energi. Ett batteri slutar inte fungera förens den dagen man själv vill det. Det går att hålla ihop dessa samtidigt om man ger lika mycket energi åt alla. Jag tycker inte om ordet ”prioritera”. Jag tror inte att vissa kräver mer ”uppmärksamhet” för då handlar det om vad man gör det till. Så till dig som ibland känner att man är dålig på att höra av sig till sin vän, eller dig som inte ger lika mycket energi till din partner som förut, eller till dig som är rädd att förstöra ditt förtroende på jobbet för att du vill ta en En dag ledig. Sitt inte och tyck synd om dig själv! Sitt inte och tyck att det är hennes/hans tur att höra av sig! Det är din tur, det är ditt liv, det är din tur hela tiden. Du har vänner, familj, partner och jobb, Ta hand om det. Var rädd om det. Var nöjd! Var stolt!
Vi är i behov av att allt ska fungera omkring oss, och det gör inte det självmant. Det är inte lika lätt som att ladda sin mobil så att den vips är igång. Det är vi som är laddaren och det är upp till oss att vi tar hand om de saker vi älskar. Så om det är något du känner att du har varit ganska dålig på något av dessa så fixar du det. Allt som behövs är ladda upp batterierna genom att ge dom en omtanke.

Jag hoppas du förstod lite vad jag menade med detta inlägg. Istället för mobilen och kameran så blev det mitt anteckningsblock och penna. Där jag skrev ner lite av detta som jag hade i mitt huvud.
Hoppas att detta fick dig att tänka lite, för de fick i alla fall mig att tänka.

Glad Midsommar till dig!

Kommentera Gärna!
Tack för titten!
ReGoSi

1 kommentar:

  1. Wow!....

    Om jag ska svara på frågan: jag tror visst att man kan ha igång alla batterier samtidigt, men det kräver nog Väldigt mycket energi. Och i mångt och mycket så (tyvärr...) "prioriterar" alla olika och sätter vissa saker framför andra.

    Men att ge lite energi till var och en av delarna, så tror jag att man klarar av det med bravur :)

    Ser redan det fina bokomslaget framför mig med en av textraderna;
    En bok med tankar, funderingar och många kloka ord
    Författare: Rebecca Augustsson

    Kram Viktor =)

    SvaraRadera