fredag 9 oktober 2009

Stockholm stannar men Rebecca åker.





Hösten är här. Jag måste säga att det är första gången jag känt att jag vill tända ett ljus.

För det har varit en solig höst hittills här i Stockholm. 

Nu sitter jag på tåget till Malmö. En spontan resa till sin "musikaliska högskole" pojkvän.

Igår jobbade jag hel dag och innan jag gick hem tittade till på schemat. 

Där stod det att jag var ledig Lördag-Söndag. Min chef sa att hon skulle fixa så jag kan vara ledig på helgerna. Fatta vad tacksam jag är för det. Så direkt ringde jag till Simon och undrade om vad han skulle tycka om jag kom till Malmö imorgon (Lördag). Han lät väldigt överraskad och väldigt glad. Så för mig var det bara att komma hem ifrån jobbet och börja packa. 

Bokade biljett Stockholm 08.21 - Malmö 12.51 så jag gick upp tidigt. Tänkte att skulle ha lite tid på t-centalen i Stockholm och köpa lite gott och en tidning. MEN det var inte sant. Alla tåg till Hässelbystrand (där jag bor) gick inte utan vände i Vällingby (5 stationer innan Hässelby) för att det hade inträffat en olycka mellan Vällingby och Hässelby. Det var inte sant. Om en timme går mitt tåg. Kändes som att allt skulle rasa just då. Jag började prata med en tjej i min ålder och vi kom överens att vi skulle dela taxi. Hon jobbade i Vällingby i någon affär som hon skulle öppna och jag fortsatte till T-centalen. Hopplöst detta, när tågen stannar så stannar verkligen Stockholm. Jag kan lova att SL ska få betala taxi kostnaden. Reseersättning kallas det. Det var ett gäng som också hade beställt taxi ifrån Hässelby men vår taxi kom först. Tanken slog mig hur vi människor blir snikna, egoistiska,desperata och nästan sjukt otrevliga. Dom var som blodiglar på vår taxi. Men vi sa att vi att hade gjort upp betalningen och det blir svårt om det är fler som ska åka med. Man får ett kvitto som man sen ska skicka till SL så man får tillbaka sina pengar, men det är svårt att få att stämma när det är fler som ska dela. Tillslut så ordnade allt sig faktiskt och jag var framme mycket tidigare än vad skulle ha varit om tåget hade kommit tid. På t-centralen gick jag och köpte mig en bok Marilyn Manson självbiografi "den långa vägen ut ur helvetet" med Niel Strauss hjälp. Han har hjälpt med många kändisars självbiografier som ex. Jenna Jameson " Att älska som en porrstjärna" och Mötely Crüe " The dirt".

Gillar verkligen läsa självbiografier och jag har bara kommit knappt till kapitel 2 men jag tycker den är super bra. På tåget skrev jag lite av denna blogg som jag nu fortsätter att skriva i Simon student rum. Han har ett enormt fönster och där skymmer ett gigantiskt träd utsikten men jag hade lätt valt trädet, för nu ser man höstens färger på nära håll. Underbart. Träd är ju faktiskt en konstnärlig detalj, tycker jag. Varför såga ner något som är vackert alla årstider?

Hela huset där han bor har varit från början ett sjukhus men sedan gjorts om till student boende. Riktigt snyggt! 

Jag och Simon gick till Entré ett stort köpcentrum och myste. Vi köpte te, ett te som min kära Emilia har rekommenderat starkt så de blir det ikväll. Ikväll blir det mer mys tillsammans. Film, laga mat och ja Mysa.

Nu ska jag njuta över blåsiga Malmö. Lite synd bara att hösten här varar inte länge eftersom alla löv blåser ju bort så fort. Men underbart är kort.





1 kommentar: